tisdag 12 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - Del 7

Som vanligt hittar vi detta hos EnligtO

Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?
Hmmmm gubbsnusk? Höll på att säga; Är inte alla böcker det. ;) Men nääää det stämmer ju inte. Jag kan inte komma på någon som jag reflekterat över som just gubbsnusk.

Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker? 
Oj, det är många, men på senare tid så har det varit Harry Potter och Fenixorden, guuuud vad jag gråter när Sirius Black dör, gammal som jag är. 
Ja jag kan börja gråta när jag läser och det kan hända ofta. Grät lite när jag läste en scen i Löparen, det var en scen om det värsta som kan hända, man kände så starkt med personen. 

Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!
Det måste bli Vattenfolkets land av Eric Leijonhufvud jag hittade den för 15kr i en bokhandel när jag var på semester för många år sen. Trodde aldrig att den skulle vara så bra. Har både läst om den ett par tre, många gånger och pratar ofta om den när man pratar favoritböcker.


I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in fyra gäster till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?
Oj, vad svårt, är så många man vill bjuda in. :D Men Lauren Bacall, bara för att få lite glamour och för att få höra om hennes liv med Humphrey Bogart.  Agneta Pelijel, bara för att få höra henne berätta om sina underbara böcker och hur i hondan hon gör för att skriva så bra, Janet Evanovich, bara för att få prata om Plum och få höra henne säga att jag skulle passa som handen i handsken som just Stephanie Plum i en ev svensk filmversion av hennes böcker. :D Joyce Carol Oates, det måste bli hon också, bara för att få ge henne mitt eget Nobelpris som jag inför middagen instiftat enbart till hennes ära. :D Och så skulle vi prata om alla hennes underbara böcker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar