tisdag 12 oktober 2010

Blbliotektskort

Blev intresserad av detta inlägg hos  BiblioBuster när jag såg det från bokbloggar.se, det  var om bibliotekskort, hur smidigt det hade varit med ett nationellt bibliotekskort. Just det har jag tänkt många gånger på, tänk vad smidigt om jag en sommar är, vad ska vi säga......Pajala och det bara regnar, ja ni vet, det är en så där typisk svensk sommar. Tänk då om jag sitter där utan en bok i närheten, jo men vi bara spånar att jag glömt ta med böcker, jag sitter alltså där uppe i Pajala och regnet slår mot rutorna.
Vad gör man då?
Jo antigen så gör man som jag säkert hade gjort, åkt och köpt lite böcker i någon bokhandel, fast det verkar inte finnas någon bokhandel i Pajala så då hade jag fått åka flera mil till Boden och deras Bokia. MEN man hade ju också kunnat åka till biblioteket i Pajala och LÅNAT lite böcker och visst det kan jag, men då måste jag skaffa deras lånekort, tänk då om det hade funnits ett nationellt lånekort, då hade mitt lån gått snabbare och jag hade sluppit ha plånboken full av lånekort från landets alla hörn.
Det hade ju varit jättesmidigt och bibliotekarierna hade sluppit stå hela somrarna och göra kort till jobbiga semesterfirare.

När jag tänkte på detta för ett tag sen så tyckte jag att det hade varit jättesmidigt och att det samtidigt skulle gå att låna en bok i Pajala, jag läser den medan jag är där och sen när vi ska åka hem, då har jag bara kommit halvvägs, MEN då kan jag bara ta med den hem och lämna in den på MITT bibliotek här i Helsingborg. Men då tänkte jag, det är ju själve tusan vad hjärnan fått jobba, att det är kanske detta som kallas fjärrlån? Eller? Är det inte det, så hade ju det också varit något att tänka på. För visst det medför nog mer jobb åt bibliotekarierna men HALLÅ! Jag är arbetslös och jag skulle mer än gärna stått och sorterat ut böcker som kom från Pajala på bibblan. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att paketera alla dessa böcker som ska ut till bibliotek runt om i landet. Och visst det hade nog kostat en del för biblioteken, men om den som lånat en bok I Pajala och lämnar in den i Helsingborg betalar viss summa per bok för jobbet och arbetet det medför att få boken tillbaka till Pajala.

Ja ja drömma kan man ju göra.



Kram! Och glöm inte läsa!

1 kommentar: