tisdag 28 september 2010

Skuggans spel - Lars Rambe


Förlag: CosyCrime (Kalla kulor)
ISBN:9789185535736
Antal sidor: 385
Betyg: AAAAA

Mariefred en skimrande pärla vid Mälaren. Älskad av många, men inte av alla. Mitt i idyllen pågår ett spel i det fördolda, en skuggas spel. Den ökände yrkesförbrytaren Marcin Szalas rymmer under våldsamma omständigheter från Bondhagens anstalt. Det är bara början på den våg av våld som skall skaka Sörmland denna sommar.
När dramatiken inleds, laddar journalisten Fredrik Gransjö och kollegorna på Strengnäs Dagblad för Strängnäs Jazzfestival.
Men snart inser Fredrik och hans lovande sommarvikarie Emilia att prioriteringarna måste göras om. Tillsammans börjar de letaefter ett mönster i skeendet. Gradvis skingras skuggorna och en oväntad gestalt träder fram. (Texten kommer från boktipset.se)





Efter att ha läst denna bok så har jag fått tillbaka tilltron till deckare/thrillers.
Det var längesen jag läste en bok av denna kaliber!
Intrigen fängslar, karaktärer och miljöerna är välbeskrivna likaså är känslor och relationer.
Man känner folks sorg, frustration, man känner igen sig i hur förhållandet blir lidande av ett nyfött barn.


Man får en inblick i relationerna hos de olika karaktärerna är, det är mannen som lägger ner mer tid på jobbet än familjen och framförallt frun och lider väldigt mycket av det, det är kvinnan som känner sig lurad av sin älskarinna, det är dåliga relationer på jobbet.

Man lever sig verkligen in i berättelsen.
Lars Rambe vet hur man fånga en läsare, redan på första sidan. Han vet också hur man skriver en deckare på ett sätt som inte gör den förutsägbar! Det var verkligen en "Va, HAN?"-upplevelse på slutet.
Detta var en äkta blandvändare, det gick INTE att lägga den ifrån sig! Sverige har fått en ny deckarekung!


Ett plus var att en del var skrivet på dialekt och som den skåning man är så tyckte jag det var suveränt.


Boken får en klockren 5a av mig, detta är det bästa jag läst på länge!
En bok jag verkligen kan rekommendera till er alla!

Lars Rambe debuterade med boken Spåren på bryggan och den ska jag också se till att läsa. Boken är utgiven på förlaget Kalla kulor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar